Robot-Lindy…

A viharos észak- Atlanti óceánon átrepülni nagyon veszélyes dolog. Amikor valamilyen probléma jelentkezik, nem lehet sehova sem letenni a gépet, csak a jeges óceán vizére. Ezért volt Charles Lindberg 1927-es magányos repülőútja a “The Spirit of St. Louis” utasfülkéjében, nemzetközi szenzáció. Most, több éévtizeddel később, egy másik repülőgép a “Laima” ugyancsak megfelelt a tengert átszelő nagy kihívásnak, de ebben a gépben egyáltalán nem ült pilóta.

A Laima-t a University of Washington és az Insitu Group, egy Bingen-i cég közösen építette, tenger feletti meteorológiai adatok gyűjtésére elsősorban a Csendes Óceánra.

A nyugati part időjárás előrejelzése a bejövő viharfrontokkal kapcsolatos információkból hiányt szenved, – nyilatkozta Juris Vagners, aerospace mérnök (a tenger felől érkező időjárást kutató tudós) a washington-i egyetemről – a keleti part időjárását könnyebb megjósolni, a kontinentális Egyesült Államok adatszerzési lehetőségeinek köszönhetően. Egyszerűen a nyugati partoktól 3000 mérföldre már nincs bemérhetőségi lehetőség. A kutatók három robot vezérlésű, repülő időjárás állomást, úgynevezett aeroszondát (légiszondát) építettek és rövid távú csendes óceáni repüléseken tesztelték őket.

Mindegyik szonda a maga 81,2cm hosszúságú belső rakterében rengeteg elektromos egységet hordoz, beleértve egy rádiót, egy globális helyzet meghatározó adóvevőt (GPS), meteorológiai műszereket és egy fedélzeti számítógépet. A miniatűr robotrepülőgépek szárnytávolsága 304,8cm, súlyuk mindössze 13,6Kg és egy átalakított modellező-repülőgép motorral rendelkeznek.

– Szárazföldi kísérleteket folytattunk Kanada partjainál, de mindeddig rádió összeköttetésben maradtunk – mondja Vagners.
– Bár hosszútávú repülések voltak, de gépünk sosem bukott a horizont alá.

Állítása szerint az Atlanti Óceán átkelése, mind figyelemfelkeltő, mind tartóssági, hatékonysági teszt is volt egyben. Bár az Újfunland-Skócia repülőút rövidebb, mint Lindbergh távja volt, bebizonyította, hogy egy aeroszonda képes önállóan megtenni jó pár ezer mérföldet, még rossz időjárási viszonyok között is.

A következő kihívás egy Hawai-Kalifornia út lesz, valószínűleg az elkövetkezendő két éven belül. Vagners reményei szerint röviddel ezután az aeroszondák elkezdhetik a csendes óceáni időjárás adatok begyűjtését majd.

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.